10 порад, як зробити та розкрутити хороший сайт

(Журнал 'Український Туризм' номер 2, 2006 рік)

Стаття підготовлена ??співробітниками студії Web-дизайну FloMaster®

В останнім часом відбувається активне освоєння інтернет-простору, що стало сьогодні найбільш ефективною ланкою між постачальників інформації та споживачем. Багато компаній вступили у серйозну конкуренцію у боротьбі за клієнта. І починається ця боротьба із сайту.

Щоб ваш сайт зміг пробитися крізь тисячі аналогічних сайтів, що конкурують, потрібно провести попередню серйозну: від поточного маркетингового аналізу ринку до вироблення перспективної інтернет-стратегії, її розвитку та найголовніше - правильної реалізації. У цій статті наведено основні поради, які допоможуть зробити якісний та надійний сайт, здатний залучити нових партнерів та клієнтів.

Рада 1: Цілі створення сайту

Мета створення сайту може бути різною. Від представництва в мережі до перекладу частини бізнесу у віртуальний простір. Їх можна охарактеризувати наступним чином:
- іміджеве уявлення компанії;
- подання товару та/або послуги (без просування бренду);
- Відображення діяльності компанії в мережі;
- пошук нових клієнтів за допомогою сайту.

Правильне визначення цілей важливе для визначення трудовитрат, фінансових вкладень, та строків робіт із створення проекту.

Рада 2: Не довіряйте створення сайту непрофесіоналам

Для деяких керівників та менеджерів з вищою технічною освітою існує велика спокуса зробити сайт самостійно або довірити його розробку своїм знайомим, студентам, синам і т. п. Збоку все виглядає достатньо просто: беремо пару картинок, веб-редактор, трохи терпіння – і сайт готовий. Але, на жаль, зазвичай результат досить плачевний. По-перше, сайт вкрай важко зробити одному. По-друге, зі "своїм" людиною взаємодіяти на професійному рівні важко. З одного боку, якщо його робота не подобається, про це треба відразу говорити, а з іншого - хорошого знайомого критикувати незручно. Розробка сайту – досить трудомісткий процес, що вимагає зусиль професіоналів: дизайнера, менеджера, програміста, верстальника, контент-менеджера. Таким чином, єдиний шлях створення якісного сайту – це залучення до роботи студії веб-дизайну.

Рада 3: Продумайте структуру сайту

Питання, що розміщувати на сайті, залишається у компетенції замовника, оскільки саме він орієнтується в специфіці свого бізнесу, продукції та послуг. Після цього формується "дерево" сайту, що є стандартною структуру, де "гілочками" позначені розділи, а "листами" - Сторінки.

"Дерево" сайту дає незаперечні переваги:
- без нього не обійтися при побудові навігації. Справді, розробнику буде краще видно в якому обсязі і на яку інформацію повинні посилатися кнопочки, елементи меню, посилання;
- по "дереву" сайту розробник зможе підрахувати вартість важливих етапів роботи.

Рада 4: Технічне завдання

Всі задуми щодо оформлення позначаються в "Технічному завданні на розробку веб-сайту", далі - ТЗ. Строго кажучи, він має регламентувати усі відносини з розробником, тобто містити вимоги щодо дизайну, навігації, способів подання інформації, термінів та обсягів робіт кожного етапу. Це дозволить уникнути можливих конфліктів. Однак не все можна описати у ТЗ. Багато ідей по сайту створюються самим розробником, тому що він у деяких речах розбирається краще за замовника. Тому остаточний варіант ТЗ виробляється вже разом, але краще затвердити та підписати документ до початку конкретних робіт. Перш ніж вибрати студію веб-дизайну, необхідно підготувати ті частини ТЗ, які можна зробити самостійно:
- Цілі створення сайту;
- свої пропозиції щодо дизайну;
- вимоги щодо навігації;
- схематичне "дерево" сайту;
- необхідність наявності інтерактивних елементів, таких як анкета, форма замовлення, форум, дошка оголошень тощо.

Рада 5: Пошук студії веб-дизайну

Вибір студії – це самостійне та дуже важливе завдання. Справа в тому, що ринок створення сайтів дуже молодий (6-8 років), і відповідно інтернет-студіям було надано досить мало часу для створення власної репутації. В будь-якому випадку, варто поцікавитися:
- де розташований офіс студії (краще познайомитись із розробником на його території);
- як вона укладає договір, чи є порядок безготівкових розрахунків тощо; - де розміщує готові проекти;
- наскільки оперативно здійснюється подальша інформаційна підтримка сайту;
- чи може студія зареєструвати домен (символьне ім'я сайту);
- як розділені обов'язки виконавців у студії, як здійснюється робота над проектом.

Якщо мова не заходить про затвердження ТЗ, то варто перевірити, чи це не означає, що потенційний виконавець неспроможна оцінити обсяг робіт. Також не зайвим буде уважне вивчення портфоліо (вже готових робіт) студії - якщо в ньому присутні лише домашні сторінки та власні проекти студії, отже, студія ще не робила корпоративних сайтів, і на клієнті навчатимуться. В тому Якщо замовнику пропонують зробити сайт менш ніж за 300 доларів, потрібно поцікавитись, за рахунок чого така низька ціна. Навіть для невеликої студії такий проект буде нерентабельним.

Визначитись з виконавцем теж непросто, тому що сайт - річ багато в чому суб'єктивна (обговрення на ту саму роботу можуть бути діаметрально протилежними). В даному випадку необхідно, щоб смак замовника збігся з баченням дизайнера та стилем роботи команди розробників. Зазначимо, що існують професійні студії, які працюють у вузькій спрямованості: створення розважальних сайтів, інтерактивних заставок тощо.

Нині ж важливий момент. Відомо, що чим більше і "розкрученіше" студія, тим дорожче робота її спеціалістів. Якщо великі витрати на створення сайту не входять до планів замовника - потрібно шукати середню за розмірами студію, у якої витрати виробництва менше. Наприклад, якщо за сайт "велика" студія візьме близько 2000 доларів, то середня – 800-1200. У наведених цифрах не діє принцип "чим дорожче - тим краще". Хоча, якщо керівництво хоче блиснути перед партнерами, що, мовляв, мій сайт робила зіркова студія, можна замовляти у них. Вибирає замовник!

Рада 6: Терміни та етапи робіт

Необхідно, щоб менеджер студії визначив етапи робіт, терміни (так званий календарного плану), а також остаточну суму проекту. У ТЗ має залишитися якнайменше спірних моментів. Навіть якщо замовник не збирається підписувати договір, підписати технічне завдання таки варто.

Рада 7: Створення дизайну

Зазвичай, першим етапом роботи буде дизайн. Він є певним компромісом тим часом, як представляє сайт дизайнер, і тим, як його представляє замовник.

У будь-якому випадку необхідно досягти такого варіанту, коли дизайн замовнику повністю подобається. Щоб порозумітися з дизайнером і менеджером проекту, компанія-замовник зазвичай показує свої рекламні матеріали, візитки, буклети та інше.

У процесі роботи не потрібно соромитися висловлювати свої зауваження щодо дизайну. Однак не варто занадто тиснути на дизайнера - як правило, у нього є своя концепція і за значних змін вона може "розвалитися". Дуже часто доводилося чути від незадоволеного дизайнера: "Ще одне зауваження - і можна все починати заново.

Рада 8: Сайт повинен легко коригуватися

Після затвердження дизайну та надання контенту (текстове та графічне) наповнення), йде "верстка". Верстальник "оживляє" макет: змушує працювати кнопки, меню, готує місце для текстів.

На цьому етапі важливо, щоб верстальник зробив сайт, який можна легко коригувати: доповнювати та прибирати розділи (сторінки) тощо. Якщо передбачається, що матеріали на сайті будуть оновлюватися і додаватися досить часто, слід сказати про це верстальник (і дизайнер), тому що деякі студії роблять красиві у всіх відносинах сайти, але при додаванні сторінки чи розділу починають виникати проблеми. Необхідно, щоб студія продемонструвала, як слід викладати на сайт новини, інформацію про товари, оновлювати прайс-лист. Всі ці механізми повинні працювати без збоїв, що полегшить надалі роботу замовнику або веб-майстру.

Рада 9: Перед запуском сайту її потрібно протестувати

На новому сайті завжди знайдуться помилки та помилки, тому, щоб їх виловити, проект викладається в Інтернет у тестовому режимі. Тепер можна почитати матеріали, пройтися по всіх кнопках, перевірити заголовки сторінок. Дуже корисно попросити своїх знайомих та колег подивитися на сайт свіжим поглядом. Документуйте знайдені помилки та надсилайте студії. Перед запуском сайту все має працювати. Після Виправлення помилок розробник остаточно викладає сайт в інтернет.

Рада 10: "Розкрутка сайту"

Для того, щоб на сайт заходили користувачі, його необхідно добре "розкрутити". Суть цієї процедури полягає у виконанні наступних операцій:
- вивчення частих пошукових запитів на найпопулярніших пошукових серверах;
- підготовка сторінок на сайті таким чином, щоб ці "часто запитуються фрази" зустрічалися постійно; - реєстрація сайту в пошукових системах і якомога більшій кількості різних каталогів.

Операції ці зрозумілі та нескладні. В принципі, їх може виконати будь-яка людина. Але розкручування вимагає часу. Фахівці, які працюють у студії, використовують спеціальні програми для швидшого збору підготовчої інформації та аналізу результатів роботи. Тому треба лише визначитися, що для нього дорожче – час чи гроші.
Як вивести свій сайт на перше місце у провідних пошукових системах? На роботу з пошуковими системами варто витратити максимальні сили та час. Бажано орієнтуватися на основні з них: Google, Яндекс, Рамблер, Апорт, Bigmir, Мета. Відвідувачі пошукових систем найбільш цільові. Завдання-максимум для сайту – потрапити на перші місця у пошуковику з більшості тематичних запитів. Проте конкуренція між аналогічними фірмами в інтернеті дуже висока, і досягти цього непросто.

Є два можливі шляхи: оптимізація сайту для пошукових систем або розміщення в пошукових системах платної контекстної реклами під певні словосполучення, які задають користувачі. В ідеалі їх варто поєднувати, додаючи платну рекламу по тим напрямкам, на яких не вдалося досягти хороших результатів шляхом оптимізації.

Найпростіше піти другим шляхом і розмістити платну рекламу. В цьому випадку потрібно скласти текст оголошень, вибрати запити, під якими з'являтиметься реклама та її вигляд. Можливі варіанти: банер плюс текстове оголошення. Останнє, як правило, працює краще. У пошукових системах Рамблер та Яндекс оголошення можна розмістити всередині сторінки з результатами пошуку. При цьому оплата буде за демонстрацію цього оголошення. За тисячу показів – від $18 до $48. на українській пошуковій системі Metа ця сама тисяча показів коштує $50. В системі Bigmir ціна "кліка" на вашому оголошенні починається від $0.1. Тут діє так звана аукціонна система: у кого поставлена велика ставка, у того оголошення знаходиться вище.

На цих пошукових системах існує система, яка дозволяє безкоштовно отримати статистику кількості запитів для планування рекламної кампанії, що дуже полегшує роботу надалі. Необхідно зробити оптимізацію сайту для пошукових систем. Цей шлях менш надійний і триваліший, проте він дає більш довгостроковий ефект і в результаті може виявитися значно дешевшим. Його недоліки - неможливість гарантувати будь-який результат та тривалість процедури оптимізації. Пошукові системи постійно борються з оптимізаторами та змінюють свій алгоритм, тому позиції сайту в пошуковій системі за різними запитами регулярно змінюватимуться.

Найкращий варіант - якщо сайт оптимізується для пошукових систем ще при його створення веб-студії. Так найпростіше врахувати всі тонкощі оптимізації при побудові архітектури сайту. Якщо постає завдання оптимізації вже існуючого сайту, можна спробувати зробити все самостійно або звернутися до професійних оптимізаторів. Тут слід бути обережним. Методи, якими оптимізується сайт, можуть бути легальними та не зовсім легальними. Останні активно припиняються пошуковими системами та ваш сайт може бути виключено. У результаті короткочасний успіх обернеться великий головним болем. Серйозна робота з оптимізації коштує не менше $500.

ВИСНОВОК
Сподіваємося, що дана стаття допоможе шановним Замовникам у нелегкій справі під час підготовки створення сайтів.